SEO

Tips for a great blog

Sådan får du din hjemmeside til at dukke op i søgemaskiners resultater

Nu hvor du har lavet din egen hjemmeside, kunne du sikkert godt tænke dig, at folk kan finde den ved hjælp af søgemaskiner som Google og Bing – og helst som det allerøverste søgeresultat! Måske har du allerede prøvet at søge efter din hjemmesides navn for at se, om den dukker op blandt resultaterne. (Har du ikke en hjemmeside endnu? Opret én gennem få simple trin!)

Hvis den ikke gjorde, skal du ikke miste modet! En hjemmeside dukker (desværre) ikke sådan lige op i søgemaskinernes resultater fra den ene dag til den anden. Og når din hjemmeside ikke kan findes med en søgemaskine, så betyder det ikke, at den ikke er online! Det betyder bare, at søgemaskinen ikke har registreret hjemmesiden endnu. Indtast din hjemmesides adresse (f.eks.: www.mywebsite.com eller www.mitnavn.SimpleSite.com) direkte i din browsers adressefelt i stedet for at indtaste den i Google eller Bing, så dukker din hjemmeside op på skærmen.

Det kræver en stor indsats og ofte også en god portion tålmodighed at få en høj "ranking", hvilket vil sige, at din hjemmeside bliver vist blandt de øverste søgeresultater. Faktisk findes der et helt koncept, der hedder søgemaskineoptimering (det kaldes også SEO fra det engelske udtryk "search engine optimization"). Det er retningslinjer for og metoder til at få en hjemmeside til at blive vist blandt søgemaskinernes resultater. Hvis du optimerer din hjemmeside ud fra retningslinjerne, kan det have en positiv indvirkning på, hvor ofte og hvor højt oppe i søgeresultaterne din hjemmeside bliver vist.

Jo mere effektive disse retningslinjer, der også kaldes ranking-faktorer, er, jo højere oppe i søgeresultaterne vil din hjemmeside blive vist, når du søger efter den i en søgemaskine. Internetmarketingbureauer og folk, der arbejder professionelt med SEO, regner generelt med, at Google benytter sig af 200 ranking-faktorer. Følgende omfattende liste er værd at kigge nærmere på, hvis du gerne vil vide mere om Googles 200 ranking-faktorer.

I stedet for at forklare hver enkelt af disse ranking-faktorer i detaljer vil SimpleSite gerne give sine brugere nogle grundlæggende SEO-tip, som de straks kan bruge til deres hjemmesider. Disse tip giver ikke garanti for en topplacering blandt søgemaskinernes resultater, men de vil forbedre chancen for, at din hjemmeside bliver opdaget af Google og Bing og dermed får en højere placering.

Brug nøgleord på din hjemmeside

Når man gerne vil finde noget på internettet, og man bruger en søgemaskine, begynder man med at indtaste det, man søger efter. Det, man indtaster, kaldes nøgleord eller nøgleudtryk. Det er disse nøgleord, du skal have i baghovedet, når du optimerer din hjemmeside. Hvilke nøgleord tror du, folk ville bruge til at finde et produkt, en serviceydelse eller et emne som det, der omtales på din hjemmeside? Brug navnene på menupunkter, sidetitler og selve tekstindholdet på hjemmesiden til at hjælpe søgemaskinerne med at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om. Men pas på ikke at overdrive! Hvis du gentager bestemte nøgleord for mange gange overalt på hjemmesiden, kaldes det "keyword stuffing", og det betragtes som et forsøg på at snyde søgemaskinerne til at give din hjemmeside en højere ranking. Det vil måske virke på kort sigt, men hvis Google og Bing opdager, at du gør det, vil din hjemmeside i bedste fald blive straffet og få tildelt en meget lavere ranking, så den ryger ned på side 10 eller derunder. I værste fald kan din hjemmeside helt blive udelukket fra søgemaskiner.

Brug i stedet nøgleordene på steder, hvor det er naturligt. En god måde at bruge dem på er i sidernes titler samt en eller to gange i selve teksten. Prøv også at bruge synonymer, for det betragter søgemaskinerne som positivt, og de kan godt se sammenhængen.

Tænk nøje over dit domænenavn

Hvis du har planer om at registrere et domænenavn til din hjemmeside, skal du prøve at vælge et, der er kort og nemt at huske. Søgemaskiner har en tendens til at give bedre ranking til domænenavne, der er korte, unikke og relevante. Et domænenavns alder er også en ranking-faktor i forbindelse med SEO. Det betyder, at når du registrerer et domænenavn, er det helt nyt og har ikke lige så stor autoritet som et ældre domænenavn, der har eksisteret på internettet i nogen tid.

Hvis du allerede ejer et domænenavn, anbefaler vi derfor, at du overfører domænet til din hjemmeside hos os i stedet for at registrere et nyt. Det samme gælder for selve hjemmesidens alder. En helt ny hjemmeside får ikke lige så høj ranking som hjemmesider, der har eksisteret i et stykke tid.

Og endelig kan du overveje at bruge et nøgleord i domænenavnet. Det er endnu en måde at signalere din hjemmesides relevans til søgemaskinerne på.

Søgemaskiner lægger særlig vægt på, at andre har links til din hjemmeside. Betragt ethvert link til din hjemmeside som en anbefaling. Hvert link fortæller søgemaskinerne, at din hjemmeside indeholder noget interessant og relevant, og at den derfor fortjener en højere ranking inden for sit emne. Men det betyder ikke, at det automatisk er bedre, jo flere links der er til din hjemmeside. Hvis du f.eks. går ind på blogs og fora og poster 100 links til din hjemmeside, er det ikke lige så effektivt som ét enkelt link fra en hjemmeside med et emne, der minder om dit. Hvad angår links til din hjemmeside, handler det om kvalitet, ikke kvantitet.

Men hvis din hjemmeside er helt ny, kan det alligevel være en god idé med et hurtigt boost i form af links, så søgemaskinerne kan opdage den. Prøv at finde hjemmesider med lignende emner, tjenesteydelser eller produkter, og spørg, om de har lyst til at linke til din hjemmeside. Bed venner og familie om at skrive om og linke til din hjemmeside fra deres egne hjemmesider, Facebook-profiler, Twitter-konti osv. Det kan også være til gavn for din ranking på Google, at folk opdager din hjemmeside og skriver om den på de sociale medier. Til det formål kan du bruge vores funktioner til deling på de sociale medier i højre side af din hjemmeside og dele sider på Facebook, Twitter og Google Plus.

Det er ikke raketvidenskab – men det kræver en vedvarende indsats

Hvis du følger disse tip, burde det være med til at rykke din hjemmeside højere op i søgeresultaterne for de nøgleord, du vælger at fokusere på. Men disse tip er kun toppen af SEO-isbjerget.

Søgeresultater afhænger også af, hvor mange andre hjemmesider der ligner din, og hvad du tilbyder, hvor gammel din hjemmeside er, hvor ofte du opdaterer den osv. Søgemaskiner gennemsøger hele tiden hjemmesider og justerer deres søgeresultater. Du kan opleve, at din hjemmeside er på side 1 i søgeresultaterne for et bestemt ord den ene dag for så at ryge ned på side 2 eller 3 dagen efter.

SEO kræver konstant arbejde på din hjemmeside, så den hele tiden er relevant og af høj kvalitet for folk, der søger på ord, som har at gøre med din hjemmesides emne, serviceydelse eller produkt. SEO er også en langsom proces. Det kan tage uger, endda måneder, før du begynder at kunne se forbedringer. Men hvis du begynder med at følge ovenstående tip og holder din hjemmeside opdateret, kan du aktivt forbedre dine resultater hos de store søgemaskiner.