1.Fortæl søgemaskinerne hvor de kan finde dig
Det kan tage Google flere uger at finde din hjemmeside på egne hand. Spring køen over ved selv at tilføje dit URL til
deres database. Dit URL er din hjemmesideadresse, f.eks. http://www.ditnavn.dk eller http://ditnavn.123hjemmeside.dk – for at se dit URL kan du kigge på adresselinjen, når du besøger
din hjemmeside. Du kan også tilføje dit URL til Bing og Yahoo søgemaskiner i samme omgang.
Bonus tip: brug directories og anmeldelsessider
Ud over at tilføje din side til søgemaskinerne er det en god ide at skrive din hjemmeside op på et web directory. Det kan have en positiv indflydelse på din placering hos
søgemaskinerne.
En anmeldelsesside som f.eks. StumbleUpon eksisterer udelukkende med det formål at forbinde folks interesser med hjemmesider, der passer dertil. Hvis din hjemmeside kan
tilbyde noget, du mener folk kunne være interesserede i, så tilføj den til StumbleUpon, så de kan tilbyde din side til deres mange besøgende.
2. Få mest muligt ud af din liste med e-mailadresser
Du har en fantastisk ressource I din e-mailkonto, som bare sidder og venter på, at du bruger den. At sende en e-mail ud til din familie, venner, kolleger osv. er en god måde, hvorpå du kan gøre dem opmærksom på din nye fantastiske hjemmeside og få flere besøgende. Det behøver ikke være en lang e-mail; en linje eller to om hjemmeside og dit link er nok.
At sende den samme e-mail ud til flere på en gang er den nemmeste løsning, men overvej samtidig at sende individuelle e-mails ud til specifikke personer i dit netværk, der plejer at være obs. på nye trends. Det er vigtigt, at særligt disse personer hurtigt bliver opmærksomme på, hvorfor din nye hjemmeside kunne være interessant at dele med deres sociale netværk.
Bonus tip: Tilføj en signatur til dine e-mails
Hvis du ikke allerede har en automatisk signatur i dine udsendte e-mails, vil dette være det rette tidspunkt at tilføje en! Dette er en nem og enkel måde, hvorpå du kan promovere din hjemmeside hver gang, du sender en e-mail. I stedet for bare at tilføje din hjemmesides URL, kan du gøre det sjovt og interessant! F.eks.: ”Følg Charlie, verdens sødeste hund, gennem ugentlige opdateringer, billeder og videoer. Klik på www.CharliesAngel.123hjemmeside.dk”. Dette er meget mere interessant for folk at læse, og kan være afgørende for, om de vælger at klikke på linket og besøge din hjemmeside.
3. Jævnlige opdateringer af din hjemmeside = flere besøgende
Lad ikke støvet samle sig på din hjemmeside. Sørg for at opdatere siden jævnligt og tilføj nyt indhold. Det vil gøre din hjemmeside mere interessant for både dine besøgende og søgemaskiner, og sikrer at begge vil besøge din hjemmeside igen.
Bonus tip: sæt mål og rationer indholdet på siden
Hvis du tilføjer nyt indhold på din hjemmeside hver eneste dag, kan det hurtigt blive for svært for dine besøgende at følge med. Sæt i stedet nogle mål for dig selv; Tilføj nyt indhold en gang om ugen, hver anden uge, hver måned… Det er helt op til dig.
Du behøver ikke genopfinde hjulet på daglig basis. En lille opdatering eller et sjovt billede kan være lige så effektivt til at holde gang i hjemmeside, som hvis du skriver et helt nyt blogindslag eller tilføjer et nyt produkt til din webshop.
4. Udveksl links med andre hjemmesider og blogs, du følger
Selvom det er alt afgørende, at du tilføjer relevant indhold af høj kvalitet til din hjemmeside for at få besøgende og søgemaskiner til at bemærke din hjemmeside, kan det også have en positiv effekt at udveksle links. F.eks. kan du udveksle URL med andre hjemmesider eller blogs, du læser eller følger.
Bonus tip: Kend dit emne og dit område
Det giver højere værdi for dine besøgende, hvis du udveksler links med hjemmesider der omhandler samme emne som din egen side. Den positive effekt går selvfølgelig begge veje; Ejerne af den anden hjemmeside vil opnå samme værdi for deres hjemmeside. Et link udveksles endnu nemmere, hvis du tilføjer en lille historie, indslag eller træk ved deres hjemmeside – hvis de gør det samme om din.
Det kan være meget værdifuldt at vide, hvor din hjemmeside befinder sig i internettets “hierarki”. Hvis du f.eks. har en mindre eller gennemsnitlig hjemmeside om din hobby, er chancen for at du får mulighed for at dele dit link med større firmaers hjemmesider eller mediesider små. Vær smart og stil efter hjemmesider, der befinder sig på samme niveau som din egen; De vil være langt mere tilbøjelige til at udveksle links med dig og promovere din hjemmeside.
Sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram er guld værd, når det kommer til at skabe mere trafik på din hjemmeside. De kan endda være mere værd end søgemaskinerne, hvis du bruger dem rigtigt. Gør det til en vane at dele på de sociale medier, hver gang du tilføjer nyt indhold på din hjemmeside.
Bonus tip: Vær strategisk med hvor du placerer dine billeder og videofiler
I stedet for at tilføje et billed eller en video til din Facebook profil, så tilføj dem til din hjemmeside og del så linket til siden på din Facebook eller Twitter side, el.lign. Vær opmærksom på at det skal være interessant eller relevant for dine besøgende, så de føler sig draget til at klikke på dit link og dele det!